6 veckor efter operationen.

JAG ÄR FRI...
 
Nu är jag äntligen av med fixeringen. Fast nu är den ersatt med fyra gummisnoddar som håller gaddarna på plats och hindrar dem från att sticka iväg åt något annat håll. Måste faktiskt säga att på ett sätt kändes fixeringen mer bekväm än det här. Kanske mest för att jag hunnit vänja mig vid det här laget. Nu är jag extremt öm i tänderna, fick en ny båge i överkäken igår eftersom den förra var avklippt, och har skav på insidan av kinderna.
 
Jag har funderat länge på hur jag ska försöka förklara känslan av att gapa och röra på käken för första gången efter sex hela veckor. Det enda jag kommer fram till är att det nog inte går att förklara riktigt. Det var liksom läskigt och helt overkligt. Jag kom mig faktiskt inte för att gapa när han först bad mig det. Det var som om jag hade glömt bort hur man gjorde och var rädd att det inte skulle gå. Sen kunde jag inte sluta le, och log brett i säkert en dryg timme utan avbrott. Sen kändes det (och känns fortfarande lite) som om jag har underbett fortfarande. Som att jag inte förstår hur den här munnen ska vara och vad som är normalt.
 
Efter en kort sväng på röntgen kilade jag ner till Ronny som skulle byta min avklippta båge mot en hel och sätta nya, bättre gummiband än de hos kirurgen. Jag ska inte försköna hela processen med att byta bågar, för det är inte det skönaste som finns här i världen. Tänderna brukar vara ömma i vanliga fall när man ska byta båge, tnk själv att de håller på att flytta på sig, de är inte det mest stabila mot för i vanliga fall. Nu är mina kinder svullna på insidan, käken är kapad och flyttad på, övre käken är också delad i mitten och tänderna har inte utsatts för något tryck alls under sex veckor. Så när den gamla bågen skulle ut och inte gled ut av sig själv så att säga så stacks det i tandkött/kinder, drogs och slets i tänderna en hel del innan all båge var ute. Inte skönt men "det går över på ett kick". När den nya bågen ska på plats brukar den oftast vara lite för lång så att ändarna sticker ut i bakre kinden och är jobbiga, visst dom klipps ju av så småningom, men innan dess.. Sen ska bågen tryckas på plats i fästena på tänderna och medan jag varit fixerad med en båge som varit avklippt har en framtand stuckit iväg lite utåt vilket gjorde att man var tvungen att trycka till ganska ordentligt för att få dit bågen. Huvaligen, men också det över på ett kick! Tror faktiskt jag råkade bita Ronny i fingret lite, men han är nog van! Faktiskt kunde man se direkt att den där tanden som stuckit iväg åkte tillbaka en aning direkt bågen kom på, snacka om att det är "mjukt" och formbart i munnen medan det fortfarande läker. Till slut så satt bågen där den skulle, avklippt och färdig. Då var det bara gummibanden, två på varje sida av munnen för att dra bettet åt rätt håll. Så var allting på plats och jag är mer eller mindre fixerad igen i två veckor ytterligare tills jag ska tillbaka till Ronny och byta bågar, igen...

Tillbaka uppe hos Mats fick jag se dagens röntgenbilder som bara såg bra ut och blev hemskickad med order om att gapa och tugga så mycket jag kan och så länge det inte gör ont. Så var det i princip färdigsprunget hos kirurgen, bara tandreglering kvar fram tills i sommar då. Fick mig ett par bilder på modellerna av mina tänder som jag ska lägga upp här, skulle även få tillgång till röntgenbilderna vid tillfälle så de kommer de med!
 
Så nu undrar ni säkert vad jag åt först? Helt ärligt, det har bara blivit soppa.. Är så öm i tänderna, käkleden och kinderna att jag inte fixar att tugga något än. Skulle nog kunna påstå att det är träningsvärk jag har i kinderna och så de obligatoriska tryckkänsliga tänderna efter ett bågbyte. Så jag får nog vänta ett par dagar till med fast föda och fortsätta min flytande diet..
 
Tack och hej, leverpastej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0