Efterlängtade bilder!

Nu mina kära vänner och bekanta ska jag ta och försöka visa med bilder och ord min resa hitintills genomtandspektaklet. Lita inte blint på vad jag skriver om behandlingen och ingreppet eftersom jag inte har någon professionell åsikt eller kunskap om det här. Berättar som jag kommer ihåg och fått det berättat för mig. Kan alltså misstämma någonstans eventuellt.
 
Extremt lycklig över att kunna smila och släppa käkarna fria! Kunde inte vänta med att fota så en liten allmän toa i väntrummet fick agera studio!
 
 
De tre avgjutningarna på mitt bett. Det längst till höger är utgångsläget innan några tandställningar eller annat påhitt. Ju längre åt vänster desto närmare operationen.

Mitt "naturliga", ursprungliga underbett 2009.11.12

Sett från sidan, inte vidare många tänder som passade ihop när man ser efter.
 
En avgjutning från 2012.09.13 där tandställningen satt på och därför inte lika tydlig bild av tänderna. Man kan se rätt tydligt här att mitten på överkäken verkligen inte passar in över mitten på underkäken. De har sedan första bilden också tagit bort en av småtänderna fram i underkäken eftersom jag har/hade så trångt i munnen. Här var jag så gott som färdigreglerad inför operationen och skulle bara hålla ställningarna till the D-day.
 
 
Sett från sidorna. Efter ca ett år med tandställning passar redan tänderna bättre ihop med varandra!
 
Modellen av hur ingreppet skulle göras. Strecken är vad jag förstått beräkningar av hur mycket och åt vilket håll käken skulle flyttas under operationen. Jacket ovanför framtänderna i överkäken är det jag försökt förklara tidigare att de gjorde för att kunna bredda min överkäke och det är även det som gör att jag har känselbortfall i mitten av gommen eftersom jacket sträcker sig bak genom gommen också. Det är dock inte öppet hål rakt upp i näsan nu och har inte varit det sen jag vaknade ur narkosen, vad jag kan minnas.
 
Sett från sidan med streck och diverse beräkningar på förflyttningar.
 
Nu är jag visserligen inte fixerad med ståltråd och bettskena, men gummiband så det räcker och blir över. Två på varje sida som ska se till att det inte blir knasigt nu och att min tunga, som gärna vill fram och trycka på övre framtänderna/kika fram genom gluggen, ställer till med oreda bland tänderna som nu under läkningsprocessen flyttar sig urlätt som sagt. Måste alltså tänka på att "hålla tungan rätt i mun", långt bak upp i gommen!
 

Tack och hej, leverpastej!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna-lisa

Oj vilken process! Föddes du med underbettet eller det något som blivit under åren?

Svar: Jättesvår fråga! Jag vet faktiskt inte om jag föddes med det eller om det är något som kommit senare. Mamma kan inte minnas att det var något jag hade som liten. Men så är man väl en aning "hemmablind" och har inte det "ögat# när man tittar på sina barn.Har för mig att tandläkarna sa där för många många år sen att när jag svalde, tryckte jag tungan mot tänderna i undre käken istället för upp i gommen och att det nog har "bättrat på" underbettet.
Ellen

2012-12-20 @ 01:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0