En typisk matdag!

Hallå där, igen!
 
Tänkte skriva ner hur en typisk matdag sett ut för mig de här veckorna. Har haft toppenhjälp av mamsen som turligt nog är intresserad och har bra koll på vad som är näringsrikt och vad kroppen behöver. Bra att ha en hobby-dietist tillgänglig när jag inte själv orkat tänka till kring mat alla dagar, supertack till mamma Mia alltså. Och minst lika stort tack, om inte ännu större, till världens bästa mormor som exprimenterat med olika soppor för min skull!
 
Till att börja med kollade vi upp hur många kalorier jag behövde under en dag för att inte rasa i vikt, alltså behålla min vikt. Nu hade jag försökt äta upp mig lite innan operationen men vi satsade ändå på att försöka behålla vikten eftersom vi visste att det inte alltid skulle fungera varje dag att få i sig det jag behövde för att hålla vikten så jag skulle ändå tappa kilon. Viktigt att komma ihåg är att jag inte kunde tugga alls, inte det minsta. För många som gör en käkoperation blir inte helt fixerade och då är det, vad jag förstått, möjligt att få i sig mat med lite mer fast konsistens som då kan ge fler möjligheter till näringskällor. Det här är mina personliga påhitt och inget expertutlåtande om vad man måste äta eller få i sig!
 
Hur många kalorier man behöver under en dag för att behålla sin vikt beror på ålder, kön och hur pass aktiv man är under dagen. Det finns bra sidor på internet (klicka här) som kan räkna ut det om man bara fyller i ålder, kön osv. Jag behövde få i mig ca 2000 kcal varje dag, helst några hundra extra.
 
 
Här är tre bra produkter att införskaffa för att få i sig viktiga ämnen även när man käkar flytande, nämner nedan var jag tillsatt dem.
 
Frukost, totalt ca 350 kcal.
Smoothie: Turkisk yoghurt, grädde, bär (oftast hallon bara).
Juice: Proviva, bubbelvatten (gärna grapefrukt eller blodapelsin), flytande vitaminer (Mivi Total från hälsokostbutik).
 
Mellanmål nr1, ca 200 kcal.
Drickyoghurt av något slag. Gillade ICA's Hallon, Arla's Yoggi Yalla (banan/mango eller blåbär/hallon).
 
Lunch, ca 250-300 kcal.
Varm soppa av något slag, gärna baserad på mycket grädde eller creme fraische. Berikad med linfröolja som innehåller bra fettsyror som ex. Omega 3 (finns på hälsokostbutiker).
 
Mellanmål nr2, ca 300-400 kcal.
NUTRICA Fortimel Energy (finns på Apoteket): Näringsersättning med chokladsmak, emellanåt berikad med kokosfett (finns på hälsokostbutiker) som innehåller bla. laurinsyra (finns även i bröstmjölk), vitaminer, antioxidanter och mineraler.
 
Middag, ca 250-300 kcal.
Varm soppa av något slag, gäller samma som vid lunch. Dock max 1 msk linfröolja per dag.
 
Kvällsmål, ca 100-200 kcal
Juice: Proviva, bubbelvatten, flytande vitaminer.
ev. smoothie som vid frukost.
 
Om man räknar ihop kalorierna nu kommer jag inte upp i 2000 kcal som jag skulle behövt för att behålla vikten och det är också till stor del därför jag gått ner ca 4 kg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0