2,5 månader efter operationen.

"Hej bloggen!"
 
Inläggen droppar av i takt med att min mun blir mer och mer normal. Men helt normal är den inte än så nu drar jag till med en lägesrapport tre veckor sen mitt senaste inlägg.
 
Senaste nytt är att jag varit hos tandläkaren två gånger och bytt bågar. Sist jag skrev oroade jag mig för att de skulle försöka byta båge i underkäken vilket de inte gjorde för att det var, precis som jag trodde, för svullet och irriterat för att komma åt. Så den gången bytte de bara båge i övre käken och flyttade om gummisnoddarna för att flytta om tänderna en gnutta till för att få dem att "saxa" ihop bättre. Fick också order om att gurgla munnen med bakteriedödande munskölj (Corsodyl) för att hjälpa kroppen att få ner svullnaden i munnen. Pirrade duktigt på tungspetsen och tappade lite smak just efter jag sköljt munnen så det gjorde nog susen. Ronny tyckte den hade hjälpt till nu när jag var uppe sist också. Annars har jag haft en del problem med ilningar i tänderna i övre käken. Främst när jag borstar tänderna. Men inte heller det är speciellt konstigt med tanke på att de kapat en hel massa känselnerver och dessutom håller på att flyttar och dra i tänderna. Det är inte outhärdligt heller så det är inte så jobbigt som det kanske låter.
 
Senaste besöket satte de givetvis om snoddarna igen. Den här gången lyckades han nästan byta båge i underkäken också. lät en bit av den gamla bågen vara kvar i den bakersta tanden eftersom det fortfarande var lite för svullet för att komma åt att plocka ut hela bågen. Men en ny fick jag på resten av tänderna i underkäken. Skönt att äntligen slippa alla extra krokar de behövde inför operationen och fixeringen. Så nu är tänderna i underkäken lite ömma men inte outhärdligt. Ska vila från munsköljet en vecka och sen köra en kur igen. Så får vi se vad de hittar på om tre veckor när jag ska tillbaka igen.
 
I övrigt klarar jag av att käka mer och mer. Problemet nu är mest att hålla rent och gapa tillräckligt stort. Har fått order om att stretcha käkleden genom att försiktigt trycka ner underkäken och töja lite åt gången. Just nu kan jag inte gapa större än att jag kan lirka in pipen på en vattenflaska och då är det knepigt att få ut den sen..
 
Så ser det ut med mina käkar och tänder för tillfället. Börjar faktiskt längta till sommaren när hela alltet ryker! Tänk att kunna borsta tänderna och känna att det inte finns något som helst skrymsle som gömmer lite skit här och där.
 
Tack och hej, leverpastej!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0